Felrapporter

180110 - E-post problem

12:50

Vissa användare kan inte logga in på mail.a.hostedemail.com, OpenSRS är medvetna om felet och jobbar på en lösning.

Ingen prognos ännu - så fort jag vet mer så uppdaterar jag felrapporten.

/tek

 

Uppdaterad 14:05

Problem är löst och alla tjänster fungerar som de skall.


/tek

 

2017-10-20 Nätverksproblem inom Sverige

Sedan i natt så finns det störningar av internet trafiken inom Sverige. Se länken för en uppdaterad felrapport från vår leverantör.

/tek

 

Felrapport

170929 - nätverksproblem påverkar e-post

OpenSRS har ett nätverks problem som drabbar viss access till deras nätverk. Alla besökare är inte drabbade.

Problemen är i sig lösta men det finns problem relaterat till externa namnservers som inte har uppdaterats ännu.

Status updates here

 

170801 11:45 - E-post OpenSRS/Hostedemail

Länk till OpenSRS felrapport

Jag ser att e-posten inte fungerar jättebra för Hostedemail, jag har rapporterat felet och bevakar detta. Vissa mejl kommer igenom andra fördröjs.

/tek

Uppdatering 13:30

OpenSRS har öppnat en felrapport och undersöker detta, la till en länk till deras rapport högst upp i denna felrapport.

/tek

Uppdatering 19:20

Nu ser det ut att fungera normalt igen, våra köer är tömda och mejl går fram direkt.

/tek

 

 

170621 Epost fördröjningar

 

Vi har observerat att e-post levereras till OpenSRS/Hostedemail med fördröjningar. Felet är anmält till OpenSRS och vi bevakar detta.

/tek

uppdaterat 11:25

Identified - We have identified an inbound mail delivery delay issue for mailboxes on Cluster A. The delay is intermittent but maybe more than an hour. Our operations team is aware of the problem and working towards resolution.
Jun 21, 09:20 UTC

uppdaterat 14:28

Läget oförändrat, mejl kommer igenom mer eller mindre fördröjda. Det är helt slumpmässigt om ett brev accepteras eller blir kvar i mejlkön. Jag har ökat frekvensen av leveransförsök.

Från OpenSRS:

Our operations team continues to work on the inbound mail delivery delay issue for Cluster A. Thank you for your patience as we continue to work towards resolution.
Jun 21, 11:19 UTC

/tek

uppdaterat 18:45

OpenSRS:

Update - Our operations team has identified highly increased botnet-type traffic to our email service, which is the root cause for the delays. We are working with highest priority to restore service to a normal level.
Jun 21, 15:48 UTC

/tek

uppdaterat 21:05

Nu är majoriteten av mejlköerna tömda och nya mejl ser ut att levereras direkt utan att hamna i köerna.

OpenSRS:

Update - Our Operations team continues to work on resolving the issue affecting inbound mail delivery with Cluster A. Thank you for your continued patience, and we apologise for the inconvenience.
Jun 21, 18:52 UTC

/tek

Uppdaterat 01:20

Update - Our Operations team has mitigated the issue affecting inbound mail delivery with Cluster A, and we are monitoring the dequeuing process. We apologise for the inconvenience, and thank you for your continued patience.
Jun 21, 20:39 UTC

Resolved - We are happy to report that the issues we were experiencing with Cluster A have now been resolved. Thank you for your patience while we worked to resolve this matter.
Jun 21, 23:08 UTC

Allt ser bra ut även på vår sida, mejlköerna är tömda sedan flera timmar tillbaka.

Ett tillägg till detta, jag tror att dagens spammängd är den största som vi någonsin hanterat under en enskild dag. Jag har till en av mina e-post adress fått +100 meddelanden om binära optioner, alla lite olika i sin utforming.

/tek

170124 vmware host

En värd för virtuella serverar crashade Tis 24 Jan 22:30.

Maskinen är uppe igen sedan strax efter kl 02:00, alla maskiner är uppstartade.


Vi har just nu problem med en databas för e-post scannern som kräver en omindexering. Detta tar tid. Osäker på hur lång tid, vi jobbar på ett par olika spår för att se vad som går snabbast.

Just nu kan en gissning vara att vi kan börja scanna väntande post kl 09:00

- - -

Uppdateraring: 09:20


Sedan 08:45 så är databasen uppe igen och mejlkön håller på att prioriteras och bearbetas. Viktig post leveras fram nu och inom 30 min borde den mest prioriterade posten ha levererats.

/tek

 

 

 

160620 - Nätproblem - drabbar e-post

Sedan 14:25 så har vi problem med leverans av mejl till en del av de maskiner som hanterar vår e-post. All mejl köas upp i väntan på att den kan levereras.

Misstanken är att detta är en lite större nätstörning hos vissa större operatörer. Vi följer detta - blir det långvarit så kan vi stryra oss runt problemet som det ser ut just nu.

/tek

[15:01] Nu ser det ut att ha löst sig - allt ser bra ut igen inom några minuter skall e-posten ha levererats fram.

/tek

Planerat arbete e-post 160123

Maintenance Notice

Date and Time: Saturday January 23, 2016, 2:00 EST (07:00 UTC)
Environment: Hosted Email - Prod A
Duration: 2 hours
Summary: We will performing a software upgrade of our load balancers for Hosted Email Prod A. The actual down time should be limited to no more than 10-15 minutes in total.

Nätproblem 151204 20:09 - 21:10

Kl. 20:09 fick vi larm om att vår nätkoppling inte fungerade som den skulle.

Det visade sig att vår nätverksleverantör hade fått ett problem med strömmatningen till sin utrustning ungefär en timme tidigare och efter en tids drift på reservkraft så slutar både primär, sekundär och tertiär kraftkälla att leverera ström.

Våra egna maskiner på samma plats fungerade som de skulle då vi hade fungerande B-kraft under hela tiden.

Tekniker skickades till platsen och 21:10 fick vi tillbaka nätkoppling och vår A-kraft.

Detta fel är av den typen som sannorlikt inte skall kunna inträffa...

/tek

 

E-post problem 150120

Sedan 15:30 så har vi haft störningar på e-posten - vi kan inte leverera riktigt alla mejl till maskinerna som hanterar kundernas brevlådor. Vi har informerat vår leverantör. Jag återkommer så fort det finns mer information om detta.

/tek

 

16:40

Felet ger upphov till fördröjningar på vissa mejl men det ser bättre och bättre ut.

/tek

17:50

Sedan 16:50 har allt fungerat som det skall och vår leverantör har klarrapporterat detta.

/tek

 

Problem utgående E-post 141002

10:10 Nu fungerar tjänsten igen och vår leverantör har rapporterat att allt är ok igen.

10:00 Vi har åter igen problem med utgående e-post. Felet är just nu rapporterat till vår leverantör.

 

 

Problem utgående E-post 141001

13:35 - Nu är felet löst och vår leverantör har klarrapporterat detta. Beklagar den störning som detta gav upphov till.

/tek

 

10:50 - Jag har åter fått reporter om fel på den utgående e-posten. Jag uppdaterar så fort det finns mer info om detta.

/tek

10:20 - De senaste 30 minuterna har fungerat bra men felet är inte klarrapporterat. Vi fortsätter bevaka detta.

/tek

 

09:00 - Just nu har en vi problem med utgående e-post. Vi jobbar på detta och återkommer så fort vi har mer info.

/tek

 

Systemarbete 140816

Mellan 02:00 och 04:00 kommer vi att utföra systemarbete, vi kommar att göra en del omstarter av maskiner och det kommer innebära 5-15 minuters stopp per tjänst.

/tek

 

140213 - E-post fördröjd

Sedan 13 tiden idag så finns en del post till domäner som får väldigt mycket skräppost köad på en av våra maskiner. Bland domänerna finns canit.se

 /tek

 

18:30

Vi har fortfarande ett par hundratusen mejl liggande, under eftermiddagen så har vi prioriterat i posten och släppt fram riktig post och lagt sådant som vi vet är spam åt sidan.

Det känns som det fungerat rätt bra. Vi kommer att ha att göra ett par timmar till innan allt är scannat och våra regler, filter och listor är uppdaterade för att lättare kunna hantera dessa spammare framåt.

/tek

 

19:30

Nu skall alla vanlig post vara levererad, scanningen har nått en kategori med post som är spam uppblandad med olika typer av önskade massutsick. Vi fortsätter holla koll på detta och ser till att det flyter på som det skall. Famåt midnatt så borde all skräppost ha skannats och behandlats på rätt sätt.

/tek

 

 

131217 - E-post störningar

18:50 - Sedan sena eftermiddagen har Mailklustret som hanterar mail2.canit.se och mail.a.hostedemail.com har drabbats av störningar. Det är en större sk. DDOS attack mot en av våra leverantörer, tillgängligheten på tjänsterna kommer och går.

Det jobbas på detta från flera olika håll - jag följer detta och informerar så fort jag får mer info.

 

21:20

Det blir stabilare och stabilare, full drift och kapacitet är ännu inte uppnådd. Arbetet fortsätter men nu levereras posten om än med mindre fördröjningar.

22:30

Nu ser allt ut att fungera i princip som normalt, jag kan se att de fortfarande lider av mycket inkommande trafik men det fungerar så bra att inga tjänster borde beröras på något märkbart sätt.

03:00

Nu är allt klarrapporterat från våra leverantörer.

/tek

 

131108 - planerat nätverksarbete

En av våra nätleverantörer planerar ett byte av ett antal routers på den sajt där vi har våra rack.

Jobbet kommer att beröra vår internet anslutning, jobbet kommer att påbörjas tidigast 2013-11-08 00:01 och senast vara klart 2013-11-08 06:00

Under detta fönster om sex timmar så kommer ett antal jobb göras, de har lovat att maximalt påverka oss under två timmar, med förhoppningen att störningen skall vara bra mycket kortare än så.

/tek

 

06:30

Arbetet gick bra - 16 minuters nertid

Från: Fri, 08 Nov 2013 01:52:53 GMT+1
Till: Fri, 08 Nov 2013 02:09:03 GMT+1

/tek

 

 

 

130522 - Fördröjd e-post

En maskin hos oss har åter igen felaktigt hamnat i en spärrlista för spam hos en av våra leverantörer.

För att komma runt spärrlistan så har vi ändrat identitet på maskinen som spärrades, detta gör att vi kommer runt problemet.

Ingen post är förlorad, vissa brev har försenats upptill 90 minuter.

Jag håller på med att förbättra detekteringen av detta samt att jag förbereder fler IP nummer byten för att snabbare kunna komma runt problemet.

Den riktiga lösningen får vår leverantör hjälpa oss med - ett skydd mot att detta sker igen.

/tek

 

13:45:

Nu är alla mejlköer tömda och e-posten flyter bra.

/tek

 

130530:

Nu är vi garanterade av vår leverantör att detta inte skall kunna ske igen.

/tek

 

 

 

130514 - Fördröjd e-post

En maskin hos oss har felaktigt hamnat i en spärrlista för spam hos en av våra leverantörer. Detta betyder att viss post sedan i morse inte har kunnat levererats till maskinen som hanterar vissa av våra brevlådor.

För att komma runt spärrlistan så har vi ändrat identitet på maskinen som spärrades, detta gör att vi kommer runt problemet och just nu håller vi på och levererar fram all post.

Merparten är redan levererat och strax efter 13:00 borde all post ha levererats.

Ingen post är förlorad, den försenades dock och en del avsändare har fått varningsbrev om att brevet inte har kunnat levererats på 4 timmar.

Den riktiga lösningen får vår leverantör hjälpa oss med - ett skydd mot att detta sker igen.

/tek

 

15:50

Det är fortsatt störningar på den inkommade e-posten, nu fördröjs vissa mejl med 5 till 10 minuter. Det är inte samma orsak som ovan men min misstanke är att vår leverantör har ett högt spam tryck som det tar lite tid att komma tillrätta med. Möjligen att vi av misstag blev blacklistade som en del av jobbet med att avvärja spamfloden.

/tek


18:20

Mina misstänkar ovan var korrekta, det bekräftades att man skapade för aggresiva filter för att komma tillrätta med en pågående spamvåg. Sedan någon timme så flyter posten normalt igen även om inte ärendet är helt avslutat hos vår leverantör.

/tek

 

120718 - E-post problem

16:10 - Ett e-post kluster har drabbats av problem, detta berör de kunder som använder mail2.canit.se eller mail.egendomän som e-post server.

Felet berör POP3/IMAP/SMTP och Webmailen, troligen är det ett problem mellan de servrar som hanterar tjänsterna och de servrar där informationen i e-post lådorna är lagrad.

Vi undersöker och ger uppdateringar så fort vi har dem.

/tek

 

16:30 - Problemet är identifierat till en tjänst för identifikation av användare, detta fel har funnits av och till sedan 12:40 men inte berört speciellt många inloggningsförsök. En mindre mängd mail har köats upp från 12:40.

Arbetet fortsätter med att starta upp tjänsten igen.

/tek

 

16:55 - Nu fungerar åter igen de flesta inloggningar på de olika tjänsterna, det finns en del köad mail som väntar på leverans. Arbetet med att normalisera tjänsten fortsätter.

Tjänsterna kan uppfattas som lite långsamma. En mindre del utgående mail kan nekas då inte alla identifikationer går korrekt. Dessa mail blir kvar i utkorgen tills dess att identifikationen lyckas.

/tek

 

18:20 - Sedan femton minuter tillbaka så är allt OK med detta mailkluster. Alla tjänster är i full drift. Beklagar denna störning.

/tek

 

 

 

 

120303 07:00 - 11:00 Planerat förebyggande arbete e-post

Lördag 3/3 mellan 07:00 och 11:00 kommer vår lagringsleverantör att utföra underhållsarbete på ett diskkluster.

Detta kommer att beröra de kunder som använder mail2.canit.se samt mail.egnadomännamnet.

Under tiden som arbetet pågår kommer det inte vara möjligt att nå pop, smtp eller webmail tjänsterna. Inkommande post kommer att köas upp och levereras när arbetet är färdigt.

Vi och våra leverantörer beklagar att detta behöver göras på detta sätt och med så kort varsel. Bedömningen är dock att arbetet bör ske så skyndsamt som möjligt.

/tek

 

Uppdatering 08:45:

Vi behövde inte ta hela den planerade tiden i anspråk, arbetet är slutfört och tjänsterna är öppnade igen.

/tek

 

110916 18:01 - 19:30

Vi har haft ett problem med kraftmatningen till våra maskiner, både vår A och B kraft försvann samtidigt. Varför vet vi inte just nu, tanken från vår leverantör är att detta inte skall kunna ske samtidigt. Återkommer om detta.

Nu skall alla maskiner och tjänster vara uppe igen.

/tek

 

Uppdatering 22:20

Orsaken till kvällens driftstörning var ett kylproblem som tydligen ledde till att kraften bröts till det rum där vi har vår utrustning. Kylproblemet berodde i sin tur på ett ställverksproblem.

Felet är klarrapporterat i sin helhet från vår leverantör. Vi loggade 27 grader i extern temperatur strax innan kraftavbrottet, just nu är temperaturen 22 grader och på väg ner.

Kraften försvann 18:01 och återkom 19:09, sedan tog det ytterligare c:a 20 min innan vi startat upp merparten av alla tjänster.

/tek

 

110621 - E-post problem

12:30 - Ett e-post kluster har drabbats av problem, detta berör de kunder som använder mail2.canit.se eller mail.egendomän som e-post server.

Felet berör POP3/IMAP/SMTP och Webmailen, troligen är det ett problem mellan de servrar som hanterar tjänsterna och de servrar där informationen i e-post lådorna är lagrad.

Vi undersöker och ger uppdateringar så fort vi har dem.

/tek

 

15:40 Felet kvarstår, dock är det ett fel som kommer och går. Det är många som jobbar med detta och felsökning pågår. Mitt tips är att försöka logga in då och då och på så sätt hitta ett tidsfönster då det fungerar.


/tek

 

17:20 Felet har "uppgraderats" hos våra leverantör av lagringslösningar för att hitta orsaken till dessa problem.

Jag forsätter med rapporter rörande detta fel tills dess att det är  löst.

 

19:00 Det är en massa saker som är avfärdade som orsaken till dessa problem, mycket pekar just nu på att det är ett problem med en viss del av mjukvaran på själva lagringsplattformen.


Det kommer fler uppdateringar under kvällen.

/tek

 

22/6 02:00 Undersökningarna har lett fram till att man tagit fram två olika fixar, en på kort sikt som skall gå runt felet, denna är på plats nu och driften ser normal ut. Den andra fixen syftar till att rätta felet som inträffar, denna fix kräver mer tester innan den sätts i drift på riktigt.

Driften är nu åter normal. Jag stänger inte ärendet ännu utan vi fortsätter följa detta. Rapporterna kan dock dröja tills nästa steg tas.

/tek

26/6 Den tillfälliga ändring som är gjord har löst problemet, den riktiga ändringen som är en bugfix i hanteringen av filsystemet ZFS i Solaris skall testas innan den senare införs i drift.

/tek

 

 

 

 

Systemarbete 12/2 02:00 - 06:00

Natten till Lördagen den 12/2 så kommer merparten av våra tjänster att vara otillgängliga.

/Thomas

 

Uppatering: 05:50

Arbetet är klart och systemen är i drift igen.

/Thomas

 

 

110109 - Systemarbete e-post

07:20

Vi håller just nu på med ett systemarbete på mail.canit.se, vi räknar med att detta skall vara klart c:a 9 nu på morgonen.


Under denna tid går det inte att komma åt sin brevlåda, inkommande mail köas upp på andra maskiner.

/Thomas

 - - -

Redigerat: 08:58

Just nu pekar det på att vi sätter maskinen i drift 09:30


/Thomas

 - - -

09:20

Allt OK, mail.canit.se är uppe och den köade posten är på väg in.

/Thomas

 

 

 

100810 Nätverksproblem uno.canit.se

Kl 07:01 så fick uno.canit.se problem med att nå vårat eget nätverk. Detta var fixat 09:30. Under tiden så gick det inte att hämta/skicka e-post via mail.canit.se, även övriga tjänster på maskinen berördes av detta.

Under tiden maskinen var oåtkommlig tog andra maskiner hos oss hand om inkommande e-post och lagrade posten tillfälligt.

Thomas

 

Problem uno.canit.se

Under förmiddagen den 25 Jul så var uno.canit.se svår att nå, vissa uppkopplingar gick fram andra nekades då maskinen hade för många processer gående.

Detta skall nu vara fixat.


/Thomas

 

Bluffmail

Åter igen har det gått ut ett par bluffmail för att försöka få våra användare att skicka iväg sina användaruppgifter via e-post. Vi kommer aldrig att agare på detta sätt och efterfråga lösenord.

Numera är våra spamfilter uppdaterade med nya regler som gör att mail som liknar detta inte kommer att nå det tänkta mottagarna.

/Thomas

- - -

Kära "CANIT Webmail 'E-post användare,

Vi currrently uppgradera vår databas och all hänsyn måste
att vara verified.To slutföra din kontoaktivering med oss,
du måste svara på detta meddelande och ange korrekt
de informationer som krävs från dig.

Fyll i ditt lösenord i rutan (********) Du är
skyldig att svara på detta e-postmeddelande inom de närmaste 48
timmarna.

Underlåtenhet att komma tillbaka till oss, kommer ditt e-postkonto
avaktiveras från vår databas.

Fullständigt namn:
Login ID:
Lösenord:

verifieras på https: / / webmail.canit.se / / nybörjare / _top
Tack för att du CANIT Webmail Copyright 2010 © CANIT webbteam.

 - - -

 

 

100413 - Transmissionsproblem 17:15 - 17:30

Under c:a 15 minuter så hade vi ett totalt avbrott i vår internet förbindelse, detta beroende på ett transmissionsproblem hos en av våra leverantörer.


Vi vet inte vad som orsakade problemet men både vi och leverantören kollar närmare på detta och håller bevakning på felet.

/Thomas

Webbtrafik tres.canit.se

Från 100331 19:30 till 100401 09:15 så kom viss webb trafik inte fram till tres.canit.se beroende på en trasig nätverkskomponent. Felet berörde inte de webbplatser som ligger på andra servrar hos oss.

 Nu är utrustningen utbytt och allt fungerar som det skall.

/Thomas

 

 

091125 - nät störningar

Under sena kvällen, ca 22:00 till 02:30 så hade vi störningar i vårt nät, orsaken var någon typ av attack från utsidan. Trafik typen är nu spärrad och allt ser normalt ut igen.

Vi hade access till nätet under hela tiden men vissa webplatser t.ex. vår webmail hade stora problem med att få ut nätverkstrafiken.

Trafiken mot oss var någon typ av scanning efter sårbarheter i operativsystem som vi inte använder. Vi blev berörda av den stora trafikmängden men i övrigt påverkades vi inte.


/Thomas

 

090518 - Utgående e-post via Telia

Telia gör ändringar i sin tjänst för utgående e-post. Om du har Telia och får problem med att dina brev blir kvar i utkorgen så kan du behöva konfigurera om din utgående e-post.

Telia har information om detta på sin webbplats.

För utom att aktivera användarnamn och lösenord för att kunna skicka e-post så verkar det även vara möjligt att byta SMTP server till smtprelay1.telia.com Denna server verkar inte kräva identifikation, åtminstone inte ännu.

 

 




Logga in   Visitor